اردبیل

پارس آباد مغان و جاذبه‌های دیدنی آن

پارس آباد در اردبیل-اردبیل خرید

درباره شهر پارس آباد چه می‌دانید؟ حتی افرادی که علاقمند به گردشگری و سفر به نقاط مختلف ایران هستند نیز برخی از شهرهای زیبای این سرزمین را نمی‌شناسند. هر بخش از خاک کشور عزیزمان را جاذبه‌های دیدنی و زیبا تشکیل داده‌اند که یکی از این مناطق دیدنی و جذاب شهر پارس آباد می‌باشد. پارس آباد یکی از شهرهای زیبا در استان اردبیل است که در ادامه بطور کامل درباره آن صحبت شده است. با ما همراه باشید.

پارس آباد در اردبیل-اردبیل خرید

پارس آباد در اردبیل

پارس آباد مغان

پارس آباد یکی از شهرهای مرزی ایران واقع در استان اردبیل است که در سال 1330 از نظر تقسیمات کشوری تبدیل به شهر شد. پارس آباد را با نام پارس آباد مغان نیز می‌شناسند و از لحاظ جمعیتی دومین شهر بزرگ در استان اردبیل محسوب می‌شود. پارس آباد از استان اردبیل حدودا 220 کیلومتر فاصله دارد. پارس آباد منطقه‌ای است که در جلگه هموار واقع شده و دارای آب و هوای معتدل و گرم است. این منطقه به دلیل داشتن خاک حاصلخیز و آب و هوای مناسب، دارایزمین‌های کشاورزی بسیار پر رونقی است. همین خاک غنی و آب و هوای خوب سبب شده است تا پوشش گیاهی بسیار متنوع و متراکمی در این ناحیه وجود داشته باشد و پارس آباد مغان جزو بهترین مناطق در زمینه تولیدات کشاورزی باشد. همین امر سبب شده است تا اکثر مردم پارس آباد در زمینه کشاورزی مشغول به کار باشند. اگر از بالا به پارس آباد نگاهی بیاندازید، یک دشت وسیع تحت کشت و طبیعت بسیار زیبا خواهید دید.

منظره و طبیعتی که در اطراف این شهر وجود دارد بسیار دلنشین و خیره کننده هستند و هوای دلپذیری در آن جریان دارد. بسیاری از اهالی این شهر به دلیل وجود پوشش گیاهی انبوه و حیوانات متعدد و همچنین آب و هوای خوب این شهر را به هیچ عنوان ترک نمی‌کنند. در طبیعت اطراف پارس آباد انواع پرندگان کوچک و بزرگ را می‌توان مشاهده کرد که نمونه‌ای از آن، کبک است. همچنین حیواناتی همانند روباه، خرگوش و شغال نیز در طبیعت اطراف پارس آباد مشغول زندگی هستند.

بهترین زمان برای سفر به پارس آباد چه موقع است؟

شهر پارس آباد با این که بخشی از استان اردبیل است ولی ارتفاع کمی از سطح دریا دارد و این ارتفاع حدودا 30 متر است. همین امر سبب شده تا آب و هوای این شهر گرمسیری باشد. هوای شهر پارس آباد در تابستان گرم است و ممکن است مسافران را کلافه کند. لذا بهتر است از سفر به این شهر زیبا در فصل تابستان پرهیز کنید. بهترین زمان سفر به این شهر اوایل پاییز است که هوا کم کم ملایم می‌شود و آفتاب دیگر سوزان نیست. در ابتدای فصل پاییز تمامی مزارع به خواب زمستانی می‌روند و طبیعت کم کم رنگ می‌بازد. البته ناگفته نماند که طبیعت زیبا و هزار رنگ پاییز نیز مناسب برای عاشقان است و برخی از مردم پاییز را برای سفر به پارس آباد انتخاب می‌کنند.

شهر پارس آباد در فصل زمستان آب و هوای خیلی سردی ندارد و فقط گرمای هوا کمتر می‌شود. با این حال اگر در زمستان به این شهر سفر کنید، طبیعت زیبا و سرسبز دست‌های وسیع این منطقه را از دست خواهید داد. از اوایل بهار طبیعت بی‌جان، با نفس مسیحای بهار، جان دوباره می‌گیرد. درختان شکوفه می‌دهند و گل‌ها سر از خاک بیرون می‌آورند و رودها پرآب می‌شوند. بسیاری از مسافران بر این باور هستند که بهار بهترین زمان سفر به پارس آباد محسوب می‌شود. پس اگر شما نیز قصد سفر به پارس آباد را دارید، بهتر است بهار یا پاییز را برای سفرتان انتخاب کنید.

بهترین زمان سفر به پارس اباد-اردبیل خرید

بهترین زمان سفر به پارس اباد

تاریخچه پارس آباد مغان

در زمینه تاریخچه شهر پارس آباد انواع روایات ضد و نقیض وجود دارد. برخی از مردم بر این عقیده باورند که قدمت پارس آباد به زمان ساسانیان بر می‌گردد و برخی نیز قدمت آن را به زمان اتابکان نسبت می‌دهند. البته بعضی از مردم نیز اعتقاد دارند که قدمت تمدن پارس آباد به دوران ایلامیان باز می‌گردد. در واقع بر اساس شرایط مطلوب زندگی در این شهر احتمالات زیادی وجود دارد که انواع تمدن‌ها در این منطقه زندگی کرده‌اند. زیرا دو عامل آب کافی و خاک حاصلخیز که دو عامل ایجاد تمدن در یک منطقه محسوب می‌شوند، در پارس آباد از قدیم وجود داشته است. پس می‌توان احتمال داد که قدمت حضور تمدن بشری در این منطقه به هزاران سال پیش باز می‌گردد.

تاریخی که ما درباره این شهر با اطمینان می‌دانیم مربوط به سال 1330 است. در این سال و در دوران پهلوی دوم، روستای پارس آباد در تقسیمات کشوری به شهر تبدیل شد. قبل از شهر شدن این روستا کوچک بوده و چند صد نفر جمعیت داشت. با شهر شدن پارس آباد امکانات بسیار زیادی در اختیار این شهر قرار گرفت و اقتصاد و کشاورزی در این ناحیه رونق زیادی گرفت و در ادامه سبب شد که پارس آباد به یکی از قطب‌های بزرگ کشاورزی و دامداری در کشورمان ایران تبدیل شود.

شهر پارس آباد جزو شهرهای مرزی است و از قدیم نیز به دلیل موقعیت استراتژیکی که دارد، دارای اهمیت زیادی است. از این رو انواع بناهای تاریخی متنوع در این شهر وجود دارد که برخی ابنیه تاریخی یادگار دوران صفوی و برخی دیگر باقی‌مانده از دوران ایلخانی هستند.

روستای اولتان در پارس آباد-اردبیل خرید

روستای اولتان در پارس آباد

جاذبه‌های دیدنی پارس آباد

در ادامه با انواع مناطق طبیعی و زیبا در پارس آباد و اطراف آن آشنا می‌شوید.

دشت مغان

در صورتی که اهل سفر و ایران‌گردی هستید، حتما نام دشت مغان به گوشتان خورده است. دشت مغان یکی از زیباترین دشت‌ها در ایران محسوب می‌شود. در بسیار از کتاب‌ها و منابع، زمانی که قصد دارند درباره زیبایی خیره‌کننده یک دشت صحبت کنند، آن را به دشت مغان تشبیه می‌کنند. دشت مغان بزرگ‌ترین و سیع‌ترین دشت در بین دو کشور ایران و آذربایجان می‌باشد و در قسمت غربی دریای خزر واقع شده است. همچنین دشت مغان در کنار رود ارس نیز واقع شده است و قسمت انتهایی این دشت به مناطق مرتفع و کوهستانی می‌رسد. از این رو با سفر به دشت مغان می‌توانید منظره بسیار زیبایی از ترکیب دشت و کوهستان را مشاهده کنید. این دشت زیبا در فصل بهار به صورت کامل پوشیده است گل شقایق سرخ است. دشت مغان ناحیه‌ای مناسب برای کشاورزی و دامداری محسوب می‌شود.

دشت مغان-اردبیل خرید

دشت مغان

رودخانه ارس

از دیگر جاذبه‌های طبیعی در اطراف شهر پارس آباد رودخانه ارس است. این رودخانه مهم‌ترین رود مرزی ایران و بزرگ‌ترین رود نیز می‌باشد. رودخانه ارس طولی بیشتر از هزار کیلومتر دارد و از کوه‌های بینگول داغ ترکیه سرچشمه می‌گیرد. سپس در ادامه مسیر خود از کشورهای ترکیه، ارمنستان، ایران و آذربایجان می‌گذرد. دلیل سرسبزی بسیاری از جنگل‌های حاشیه، وجود رود ارس است. اگر به مسیر رودخانه ارس نگاهی بیاندازید متوجه می‌شوید که انواع پوشش گیاهی خاص و زیبا در این منطقه وجود دارد که به دلیل حضور رود ارس است. در صورتی که به پیاده‌روی علاقمند هستید می‌توانید امتداد مسیر رود را انتخاب کنید و طبیعت زیبا را بنگرید. توجه داشته باشید که بسیاری از حیوانات منطقه برای رفع تشنگی به کنار رودخانه می‌آیند. پس مراقب باشید که آن‌ها از وجود شما احساس خطر نکنند.

رودخانه ارس-اردبیل خرید

رودخانه ارس

روستای گردشگری اولتان

از دیگر جاذبه‌های مهم گردشگری در پارس آباد، روستای اولتان است که در منطقه جنوبی رود ارس و در فاصله 15 کیلومتری پارس آباد واقع شده است. این روستا جزو قدیمی‌ترین روستاهای این ناحیه محسوب می‌شود که در آن انواع محوطه تاریخی مختلف وجود دارد. روستای اولتان دارای طبیعت بکر و بسیار زیبا است و هر سال گردشگران و مسافران زیادی را به سمت خود می‌کشد. اگر به دیدن این روستا رفته‌اید، می‌توانید در اقامتگاه‌های بوم گردی مختلف این روستا اقامت شیرینی را تجربه کنید. با اقامت در این مکان‌ها که مختص مسافران است می‌توانید از طبیعت زیبا و دیدنی ارس نیز لذت ببرید. سکوت این روستا آرام بخش است و در هنگام صبح صدای پرندگان و عطر خوش نان بیشتر از هر چیزی لذت شما را دو برابر خواهد کرد. در صورتی که به دنبال محلی آرام برای دور ماندن از استرس زندگی شهری هستید، رفتن به روستای اولتان را در اولویت قرار دهید.

روستای گردشگری اولتان-اردبیل خرید

روستای گردشگری اولتان

قلعه اولتان

یکی از بناهای تاریخی و دیدنی در پارس آباد مغان، قلعه اولتان است که قدمت مشخصی ندارد. ولی با توجه به شواهدات می‌توان گفت که این قلعه حدود 800 سال قدمت دارد. قلعه اولتان از سنگ، ساروج و گل ساخته شده است ولی در طول چندین سال آسیب‌های زیادی دیده است ولی هنوز هم قسمت‌هایی از آن قابل مشاهده است. قلعه اولتان جزو قلعه‌های بزرگ تاریخی در ایران محسوب می‌شود. مساحت این قلعه تاریخی بزرگ حدودا 320 هزار متر مربع است و به گفته برخی روایات در قدیم کاربری مسکونی داشته است. دور تا دور قلعه را دیوارهای بلند و ضخیم و برج‌های نگهبانی بلندی احاطه کرده است. قلعه شامل بخش‌های مختلفی می‌شد؛ اما متأسفانه اکثر بخش‌های آن از بین رفته است.

قلعه اولتان-اردبیل خرید

قلعه اولتان

برج قارلوجا

برج قارلوجا از دیگر بناهای تاریخی پارس آباد است که تاریخ این خطه را روایت می‌کند. بخش‌های بسیاری از این برج آسیب دیده و ریخته است. به همین خاطر نمی‌توان تخمین زد که در گذشته برج قارلوجا چند متر ارتفاع داشته است. در حال حاضر فقط 5 متر از این برج باقی مانده و همین 5 متر نیز در خطر نابودی است. از نظر معماری، برج قارلوجا به شکل 8 ضلعی ساخته شده و هر ضلع آن حدود 1.75متر طول دارد. درباره کاربری برج قارلوجا نظرات مختلف مطرح می‌شود. برخی بر این باور هستند که یکی از بزرگان ایلخانیان مغول در این محل به خاک سپرده شده است. برخی دیگر بر این باور هستند که قارلوجا، یک برج دیده‌بانی بوده است. شاید هم از این برج برای راهنمای مسافران یا نظارت بر مسیرهای بازرگانی استفاده می‌کردند. برای بازدید از این برج باید خودتان را به مسیر خمارلو – اصلاندوز برسانید.

برج قارلوجا-اردبیل خرید

برج قارلوجا

تپه نادری

یکی از بناهای تاریخی در پارس آباد مغان، تپه نادری است که در ناحیه جنوبی شهر اصلاندوز واقع شده که از توابع شهرستان پارس آباد است. ارتفاع تپه نادری 30 متر است و قدمت آن به هزاره سوم و چهارم پیش از میلاد بر می‌گردد. طی تحقیقات صورت گرفته در طی سال‌های اخیر، آثار تاریخی در این ناحیه متعلق به دوران پارتیان و قبل از آن است. در حقیقت این تپه معروف قدیمی‌ترین منطقه در دنیا است و نکته جالب این است که نادر شاه افشار، پادشاه قدرتمند ایرانی مراسم تاج گذاری خود را بر روی این تپه انجام داده است. به همین دلیل است که تپه نادری از اهمیت تاریخی زیادی برخوردار است.

تپه نادری در مغان-اردبیل خرید

تپه نادری در مغان

فرهنگ و هنر پارس آباد مغان

طبق آخرین سرشماری که در سال 1395 صورت گرفته است، این شهر دارای 93 هزار نفر جمعیت است. همانطور که قبلا نیز گفته شد وجود خاک حاصلخیز سبب شده تا کشاورزی و زراعت در این ناحیه بسیار پر رونق باشد. با توجه به اهمیت این امر، پارس آباد مغان جزو مهم‌ترین بنگاه‌های معاملاتی محصولات زراعی در کل کشور و خاورمیانه است. وجود انبوه محصولات کشاورزی در این شهر سبب شده تا کارخانه‌های متعددی در زمینه محصولات کشاورزی در این شهر ساخته شود و سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در پارس آباد صورت گیرد. در این شهر انواع محصولات زراعی از قبیل پنبه، ذرت، چغندرقند، گندم، برنج هاشمی، جو، حبوبات، کنجد، دانه‌های روغنی، بادام‌زمینی، انواع میوه‌جات و سیر عمل می‌آید.

از این رو بسیاری از کارخانه‌‌های تولید قند، کمپوت‌سازی، رب‌سازی، پنبه پاک‌کنی، تولید خوراک دام، ساخت بذر پروسس میوه و کارگاه‌های تولید لبنیات در پارس آباد قرار دارند. همین امر باعث می‌شود تا تعداد افراد بیکار در پارس آباد بسیار کم باشد. همه جوانان یا در کارخانه‌های مشغول به کارند و یا بر سر زمین زراعی خود مشغول هستند. جالب است بدانید حتی از شهرهای اطراف استان اردبیل نیز برای کار به پارس آباد مهاجرت می‌کنند.

زمین‌های زراعی در پارس آباد-اردبیل خرید

زمین‌های زراعی در پارس آباد

بیشتر اهالی پارس آباد را عشایر تشکیل می‌دهند و نکته جالب این است که عشایر ساکن در این شهر، جزو قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین طایفه مغان هستند. این شهر عمدتاً از سه طایفه بزرگ پیرایواتلو، گیگلو و حسین حاجیلوبه وجود آمده است. مردم شهر پارس آباد همه مسلمان و شیعه هستند و زبان آن‌ها ترکی آذربایجانی است. در شهر پارس آباد انواع موسسه آموزش عالی و دانشگاه وجود دارد و پر طرفدارترین رشته دانشگاهی در این شهر نیز رشته‌های مرتبط با کشاورزی است.

سوغات پارس آباد

انواع میوه

کمپوت

قند

دانه‌های روغنی

محصولات کنجدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *