اردبیل

شهرستان نمین و بدترین و بهترین های آن

شهرستان نمین-اردبیل خرید

نمین یکی از شهرستان‌های زیبا واقع در استان اردبیل است. نمین جزو شهرستان‌های کوهستانی در کشور ایران به شمار می‌رود و دارای انواع جاذبه طبیعی و آثار تاریخی مختلف است. در ادامه به معرفی کامل شهرستان نمین پرداخته شده است و سایت اردبیل خرید سعی داشته تا کمک و راهنمایی کاملی را در اختیار مسافران و گردشگران قرار دهد.

شهرستان نمین در محلی نزدیک به دریای خزر و جنگل‌های شمال واقع شده است. ارتفاع نمین از سطح دریا حدودا 1700 متر می‌باشد. این شهر زیبا با استان اردبیل تقریبا 25 کیلومتر فاصله دارد. نمین دارای قدمتم و تاریخچه طولانی است و بر اساس یافته‌های اطراف نمین گفته می‌شود که قدمت این شهر در حدود 5 هزار سال می‌باشد. از این رو شهرستان نمین جزو شهرهای قدیمی در کشورمان محسوب می‌شود. ممکن است این سوال در ذهن شما ایجاد شود که نام نمین از کجا آمده است. نام نمین از طبیعت زیبای شهر آن الهام گرفته شده است. به علت نزدیکی نمین به دریای خزر، داشتن آب و هوای مرطوب و بارانی به این شهر، نمین یعنی مکانی نمناک گفته می‌شود.

شهرستان نمین-اردبیل خرید

شهرستان نمین

پیشینه تاریخی شهرستان نمین

با توجه به شواهدات تاریخی موجود، مردمانی در نمین فعلی، در حدود چندین هزار سال پیش از میلاد نیز سکونت داشته و دارای تمدن درخشانی بوده‌اند. دمورگان بر روی منطقه‌ای به نام چای قوشان در محلی مابین نمین و روستای میناباد تحقیقاتی انجام داده است که نشان می‌دهد تاریخ پیدایش تمدن در این ناحیه به 9 هزار سال قبل از میلاد بر می‌گردد و همچنین اشیایی متعلق به قرن 16-12 (ق.م) در این منطقه یافت شده است.

شخصی به نام دیاکوئوف نیز تاریخچه پیدایش تمدن در نمین را به حدود 3 هزار سال پیش از میلاد نسبت داده است. به هر حال در سال 1813 میلادی پس از انعقاد عهدنامه گلستان و به دنبال آن در سال 1828 با انعقاد عهدنامه ترکمن چای به ایالت‌های کوچکی تجزیه شده و ویلکیج به مرکزیت نمین (باستناد مدارک موجود مرکز طالش سابق) از تالش منتزع گردید. درباره تاریخچه دقیق شهرستان نمین اطلاعات مستند و دقیقی در دسترس نیست ولی می‌توان گفت که تاریخ نمین و استان اردبیل یکی محسوب می‌شود.

آب و هوای شهرستان نمین

شهرستان نمین در یک منطقه کوهستانی واقع شده است و همین امر سبب شده تا آب و هوای نمین نیز کاملا کوهستانی باشد. این شهر کوچک در روزهای اول بهار نیز دارای سوز و سرمای خفیفی است و رفته رفته با آمدن تابستان، دمای هوا افزایش می‌یابد. اگر می‌خواهید در بهترین زمان به نمین سفر کنید، اردیبهشت ماه بهترین انتخاب است. البته در فصل تابستان نیز هوای شهر نمین مطبوع و معتدل است و معمولا ساکنین این شهر از تجهیزات سرمایشی مانند کولر و پنکه استفاده نمی‌کنند. با رسیدن فصل پاییز، دمای هوای نمین کاهش می‌یابد و فصل پاییز و زمستان پر بارش است. در زمستان این بارش‌های مکرر تبدیل به برف شده و نمین در اکثر روزهای زمستان، یخبندان است.

بهترین زمان سفر به شهرستان نمین

در صورت تمایل برای سفر به نمین، بهار و تابستان بهترین موقع است. در این دو فصل آب و هوای شهرستان نمین کاملا مطبوع است و هیچ خبری از سرما و سوز نیست. همچنین در تابستان با سفر به نمین می‌توانید به دیدن طبیعت زیبای اطراف شهر و جاذبه‌های دیدنی نمین نیز بروید. در صورتی که از علاقمندان به هوای سرد هستید و دلتان پیست اسکی می‌خواهد، فصل پاییز و زمستان را برای سفر به نمین انتخاب کنید. ما حتما پیش از شروع سفر، تمام موارد را بررسی و راهی سفر شوید.

دسترسی به نمین

برای رسیدن به نمین می‌توانید مسیرهای مختلف را امتحان کنید. بهترین و زیباترین جاده منتهی به این شهرستان، گردنه حیران است. در صورتی که از سمت استان گیلان (شرق) به سراغ نمین می‌توانید حتما مسیر گردنه حیران را انتخاب کنید. 25 کیلومتر قبل از رسیدن به اردبیل، می‌توانید وارد شهرستان نمین شوید.

در صورتی که با خودروی شخصی به اردبیل سفر نمی‌کنید، و توسط اتوبوس به سمت نمین می‌روید شرایط فرق دارد. از مراکز هر استان می‌توان توسط اتوبوس به نمین رفت. ولی اگر از شهر شما به سمت نمین اتوبوسی وجود ندارد، می‌توانید ابتدا به اردبیل بروید و سپس با استفاده از تاکسی خود را به نمین برسانید.

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری نمین

همانطور که گفته شد نمین در نزدیکی دریای خزر است و پر از جنگل و طبیعت زیبا در اطراف خود می‌باشد. مناطق دیدنی و تاریخی زیادی در این شهرستان وجود دارد که در ادامه به معرفی تک تک این جاذبه‌ها پرداخته شده است.

گردنه حیران

در بین زیباترین جاده‌های کشور، گردنه حیران جزو برترین جاده‌ها و تقریبا در صدر جدول قرار دارد. گردنه حیران که از میان ارتفاعات البرز و جنگل‌های شمال عبور می‌کند، استان اردبیل را به استان گیلان متصل می‌کند. این جاده در فصل بهار و پاییز زیبایی دو چندان دارد و تمامی گردشگران و مسافرانی که به اردبیل سفر می‌کنند، به دیدن زیبایی و چشم انداز فوق‌العاده گرنه حیران می‌روند. در پاییز نیز منظره و طبیعت حیران بسیار زیبا است و کوه‌های بلندی پوشیده از برگ‌ها و درختان نارنجی و زرد رنگ چشم شما را خیره می‌کند. در صورتی که در فصل پاییز به سمت گردنه حیران رفتید، احتمال رویایی با مه غلیظ وجود دارد و رانندگی در این هوا در صورت ناشناس بودن جاده می‌تواند خطرناک باشد.

گردنه حیران-اردبیل خرید

گردنه حیران

جنگل فندقلو

از دیگر جاذبه‌های طبیعی در اطراف نمین، جنگل فندقلو است که در ادامه جنگل‌های استان گیلان کشیده شده است. فندقلو دارای طبیعت بسیار زیبا می‌باشد که از استان اردبیل 30 کیلومتر و از شهرستان نمین 10 کیلومتر فاصله دارد. وسعت جنگل فندقلو 16 هزار هکتار است. طبیعت این جنگل از اواخر بهار با گرم شدن هوا بسیار زیبا پر از گل‌های بابونه می‌شود. ولی در پاییز و زمستان امکان رفتن به فندقلو نیست و فقط در بهار و تابستان می‌توانید به دیدن این جنگل بروید.

جنگل فندقلو-اردبیل خرید

جنگل فندقلو

چشمه مشه سویی

احتمالا همه شما با شنیدن نام استان اردبیل و یا شهرستان‌های اطراف آن به یاد چشمه آب گرم می‌افتید. یکی از چشمه‌های آب گرم که در نمین واقع شده، مشه سویی است. چشمه مشه سویی واقع در روستایی به نام گیلده است. اگر از شیب تند این روستا و از میان جنگل‌های زیبا عبور کنید، در انتهای معدن سنگی به یک چشمه آب گرم می‌رسید. چشمه مشه سویی را با نام مشه ایستی سویی نیز می‌شناسند که به معنای آب گرم جنگلی است. آب چشمه مشه سویی دارای خواص درمانی است و دمای آب نیز در حدود 25 درجه سانتی‌گراد می‌باشد. چشمه مشه‌ سویی با تراشیدن صخره کوه وارد حوضچه‌ای ۴در ۶ متری با عمق ۶۰ سانتی می‌شود. بهترین فصل بازدید از این چشمه، بهار و تابستان است. در نزدیکی چشمه، کافه کوهستانی برای کوهنوردان به چشم می‌خورد.

چشمه مشه سویی-اردبیل خرید

چشمه مشه سویی

آبشار شورشورنه

از دیگر جاذبه‌های طبیعی در شهرستان نمین، آبشار شورشورنه است. این آبشار بسیار زیبا در گردنه حیران و در ناحیه‌ای به نام عنبران قرار گرفته است. آبشار شورشورنه با شهرستان نمین در حدود 10 کیلومتر فاصله دارد. آب این آبشار بسیار زیبا راه خود را از میان صخره‌های موجود به سمت زمین پیدا می‌کند. جالب است بدانید که در پشت آب‌های آبشار نیز یک غار وجود دارد و محوطه اطراف آبشار قادر است توجه هر بیننده‌ای را به سمت خود جلب کند.

آبشار شورشورنه-اردبیل خرید

آبشار شورشورنه

بقعه پیر بدرالدین

یکی از شیخ‌های مشهور در قدیم شخصی به نام پیر یا سیخ بدرالدین بوده است که در زنجان ساکن بوده است. این شیخ معروف ابتدا به آستارا سفر کرده و سپس به نمین مهاجرت کرده است. وی از نوادگان شیخ صفی‌الدین اردبیلی بوده است. با سفر به نمین می‌توانید از مقبره شیخ بدرالدین دیدن کنید. نمای بیرونی مقبره آجری و بدون هیچ گونه تزئینات خاصی است. در بخشی داخلی مقبره نیز تزئیناتی بر روی گنبد و طاق نماها به چشم می‌خورد.

بقعه پیر بدرالدین-اردبیل خرید

بقعه پیر بدرالدین

موزه نمین (صارم السلطنه)

موزه نمین در یک خانه تاریخی واقع شده که متعلق به دوران قاجار است. این موزه در نمین قرار دارد که آن را با نام عمارت صارم‌السلطنه نیز می‌شناسند. این خانه بسیار زیبا و قدیمی در سال 1240 توسط معمار روسی و به فرمان صارم السلطنه (میرکاظم خان، حاکم حکومت محال ثلاثه مرزی) بنا شده است. ساختمان این موزه دارای قسمت‌های مختلفی است که می‌توان به سردر هشتی، حیاط، حوض شش ضلعی، اتاق تخت بنا، اتاق شیروانی و بخش خدماتی اشاره کرد. این عمارت نمین امروزه به عنوان موزه کاربرد دارد و در آن می‌توان آثار تاریخی مختلفی از باستان شناسی و مردم شناسی منطقه نمین یافت که در معرض دیدن گردشگران گذاشته شده است.

عنبران

یکی از زیباترین مناطق نمین، شهر عنبران است. روستاهای عنبران معماری پلکانی دارد و مردم آن به زبان تالشی صحبت می‌کنند. گلیم این منطقه شهرت جهانی دارد و بسیاری از مردم به بافت گلیم مشغول هستند. در این روستای زیبا علاوه بر طبیعت زیبا، آثار تاریخی مانند مقبره پیر و باباها و پیکره سنگی پیر داوود وجود دارد. اگر به روستای عنبران سفر کردید، نگران اقامتگاه خود نباشید. در این روستا می‌توانید با اجاره اقامتگاه بومگردی در میان مردم محلی تجربه‌ای شگفت‌انگیزی را تجربه کنید.

عنبران-اردبیل خرید

عنبران

روستای گلشن

روستای عجیب و بسیار زیبای دیگری در اطراف شهرستان نمین واقع شده که روستای گلشن نام دارد. این روستا در شرق نمین واقع شده و از روستاهای مرزی در ایران محسوب می‌شود. روستای گلشن با کشور آذربایجان دارای مرز مشترک است و با خط مرزی در حدود 2 کیلومتر فاصله دارد. اهالی این روستا مشغول دامداری و کشاورزی هستند و به زبان تالشی صحبت می‌کنند. طبیعت زیبای این روستا و وجود جاذبه‌های تاریخی متعدد در روستای گلشن سبب شده تا گردشگران به دیدن این روستا بروند. از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی روستای گلشن می‌توان به مقبره پیر جماعت (پیر جماد)، درختی مثمر (درخت هلو) منطقه شینه جان، چشمه شفا، مسجد پیر عمه و مسجد غریب السید اشاره کرد.

دریاچه سوها

از جاذبه‌های طبیعی در اطراف نمین می‌توان به دریاچه سوها اشاره کرد که در زبان محلی سوآ گفته می‌شود. نام این دریاچه از نام روستای نزدیک آن الهام گرفته شده است. آب این دریاچه توسط چشمه‌ها و ذوب شدن برف کوه‌های اطراف تامین می‌شود. از آب دریاچه سوها به منظور تامین آب روستای سوها استفاده می‌شود. این دریاچه ممکن است در اولین نگاه شبیه به آبگیر کوچک به نظر برسد ولی جالب است بدانید که عمقی برابر با 6 متر و پهنای آن نیم کیلومتر است. با گرم شدن هوا، اطراف دریاچه پر از بابونه می‌شود و فضای بسیار زیبایی برای عکاسی ایجاد می‌کند.

دریاچه سوها-اردبیل خرید

دریاچه سوها

صنایع دستی و سوغات نمین

مهم‌ترین صنایع دستی نمی، قالی، گلیم و جاجیم است. روستای عنبران واقع در نمین، مرکز گلیم بافی در کل کشور است و گلیم عنبران دارای معروفیت جهانی نیز می‌باشد. طرح و نقشه‌ای که در گلیم عنبران استفاده می‌شود، الهام گرفته از طبیعت کوهستانی و زیبای نمین است و اکثر این نقشه‌ها به صورت ذهنی بافته می‌شوند. از دیگر سوغاتی‌های نمین می‌توان به عسل، برگه زردآلو، نان‌های محلی و محصول لبنی ارگانیک اشاره کرد.

گلیم عنبران نمین-اردبیل خرید

گلیم عنبران نمین

مراکز خرید در نمین

اگر به دنبال خرید صنایع دستی و سوغات در نمین هستید، به بازار محلی این شهر بروید. یکی از بازارهای روز نمین، یکشنبه بازار است که در آن فروشندگان مختلف، محصولات خود را به فروش گذاشته و اغلب این فروشندگان از روستاهای اطراف به این بازار آمده‌اند. این بازار به صورت هفتگی و در محله‌ای به نام سرا تشکیل می‌شود. علاوه بر این بازار هفتگی، بازار سنتی نیز در نمین وجود دارد که در آن انواع گلیم، قالی صادراتی و زیبا به چشم می‌خورد. یکی از بازارهای متفاوت نمین که می‌‌تواند جاذبه عجیبی برای گردشگران باشد، بازار احشام است. این بازار در کنار بازارهای هفتگی ایجاد می‌شود و فروشندگان دام‌های خود می‌فروشند.

غذاهای محلی نمین

همانطور که می‌دانید در هر شهر و روستایی بر اساس آب و هوا و فرهنگ منطقه، غذای محلی متفاوتی وجود دارد. نمین جزو شهرهای کوهستانی در ایران است و همین امر سبب شده تا غذاهای کوهستانی در این شهر سرو شود. یکی از مهم‌ترین خوردنی‌ها و یا آش در نمین آش دوغ است که طرفداران زیادی دارد. اکثر مردم نمین از گوشت قرمز به میزان زیادی در غذای خود استفاده می‌کنند و غذاهای محلی مختلفی مانند کوفته، سرداشی نمین، ساطری پلو و پیچاق قیمه درست می‌کنند.

کوفته محلی نمین-اردبیل خرید

کوفته محلی نمین

2 دیدگاه در “شهرستان نمین و بدترین و بهترین های آن

  1. عسل داوری گفت:

    جاذبه های گردشگری فندقلو و باغ وحش قشنگ اش هر سال تابستون گردشگری های زیادی رو جذب میکنه .
    هم چنین جشنواره اش و بابونه خیلی خوبه.

    1. کیوان تجلی گفت:

      ممنون از معرفی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *